Arkiv för september, 2010

Marknadsföring är inte kommunikation!?

måndag, 27 september, 2010

Nu har min kurs börjat!

I ett kapitel i kursboken skriver författaren att vissa påstår att marknadsföring inte är kommunikation. Han liksom jag avslutar med ett stort frågetecken.

????

Vad var det för muppar som kommer till en sådan korkad slutsats?

För mig är det lika självklart som att dag övergår i natt och natt övergår i dag. Om inte marknadsföring är kommunikation, vad är det då!?

Tiga är inte guld

måndag, 20 september, 2010

Det här valet och valutgången har varit intressant, på ett otäckt sätt, ur ett kommunikationsperspektiv.

Framför allt att se hur inkompetent och opsykologiskt de etablerade partierna och media har hanterat Sverigedemokraterna.

Vi fick det resultat vi förtjänar.

Var fanns Sverigedemokraternas frågor i valdebatterna? Att tiga ihjäl dem, köra en ignoreringstaktik och uppmana folk att inte rösta på dem i stora mediakampanjer är så uppenbart kontraproduktivt att man undrar vad våra blockpolitiker och media tänkte. De ska ju kunna sådant här. De ska vara proffs på att skapa opinion och att lyfta fram viktiga samhällsfrågor. När de stora kvällstidningarna körde sina antikampanjer på valdagen så kände jag att nu är det kört. Nu kommer varenda Sverigedemokrat som hade någon tvekan i denna sekund bestämma sig i en ren psykologisk motreaktion. Media – hur tänkte ni!?

Jag är övertygad om att vi hade haft ett annat valresultat om NÅGON vågat ta debatten med Sverigedemokraterna. Synat deras politik i sömmarna – inte bara tiga ihjäl deras politik utan gett dem möjlighet att visa på bristerna. Folk är inte dumma. De är missnöjda. Så hade man bara låtit SD få visa att deras politik inte är hållbar i praktiken hade fler av SDs väljare valt att lägga sin röst på det partiet som hade vågat utmana dem.

Den här taktiken att inte ge dem en plats i debatterna ger snarare deras väljare vatten på sin kvarn. Den typen av väljare som röstar på Sverigedemokraterna har en förkärlek för konspirationsteorier och att se världen i svart eller vitt utan gråzoner och se ”enkla” lösningar på komplicerade problem. Genom att ge dem kalla handen så har det politiska etablissemanget och media spelat Sverigedemokraternas retorik och taktik rakt i händerna.

Sverigedemokraterna är, tyvärr, valets PR-vinnare. Fast det hade varit så lätt att inte ge dem den segern!

Dagens klurigheter

fredag, 17 september, 2010

Idag sitter jag och funderar på hur jag ska formulera ett erbjudande kring två instrument och deras kombinerade tekniker. I text och bild.

Forskare är intresserade av instrumentet och proverna och teknikerna – det är därför det, väldigt tekniska, materialet jag har att utgå ifrån.

Men jag måste ju tänka på mottagaren. Kunden bryr sig inte om samma sak som forskarna. Kunden vill veta vad de ska ha detta till! De vill veta hur vi löser deras problem – instrument och teknik är mindre intressant. Detta måste jag lista ut och förmedla på något klurigt sätt så att en vid kundmålgrupp kan förstå och ta till sig erbjudandet. Dessutom på ett sätt så att även sändaren (forskaren) blir nöjd. Det är två vägar som korsar varandra. En metaforisk och retorisk kommunikativ väg och en väldigt faktatung, saklig och exakt vetenskaplig väg. Dessa måste jag förena till en helhet och av denna helhet, mitt färdigformulerade budskap, ska affärer skapas.

På engelska.

Utmaningar – jag älskar dem!

Saftig räkning

torsdag, 16 september, 2010

Ouch.. Jag hoppas det är värt pengarna!  Jag har ju baskunskaperna, men vill få lite mer koncentrerad övning på att skriva säljande. Jag tror det behövs lite extra skjuts eftersom jag jobbar med forskningskommunikation, som jag ska kunna ”förpacka” i säljande budskap. Ofta på engelska dessutom. Inte helt lätt. Men ack så kul!

Dessutom är det en satsning på framtiden. Förhoppningsvis får jag stanna här, men det finns ju inga garantier för det än.

En strimma av hopp

måndag, 13 september, 2010

Det finns en chans i alla fall att jag ska kunna fortsätta på jobbet i någon form. Viljan finns från alla håll. Håll tummarna! Allt ni orkar!!

Jag älskar mitt jobb!

Ny teknik i gammal tappning

fredag, 10 september, 2010

Haha layoutaren och grafiska formgivaren i mig älskar detta:

http://www.hongkiat.com/blog/vintage-advertisement-of-modern-technology/

Tid, tid, tid

söndag, 5 september, 2010

Det är lite körigt nu att få ihop allt. Livet, ni vet! Det där som pågår just nu medan vi tänker på morgondagen.

Jag vill ha mer tid till allt som är kul. Som t.ex. att skriva här. Många säger att man får mer tid över om man planerar sin tid. Stämmer det?

Jag är urkass på att planera!

Det ligger inte i min natur. Min hjärna tänker tusen tankar samtidigt och älskar när den får tänka kreativt. Idésprutan. Jag gillar det! Det blir som ett behov. När min hjärna inte får tänka blir den, och jag, otålig. Det är svårt att planera en kreativ hjärna.

Men ibland skulle jag behöva en stoppknapp.

Var hittar jag den? Någon som vet? Hur planerar man utan att planera?